ОСВІТНЯ ПРОГРАМА БЕРЕСТІВСЬКОГО ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ «МАЛЯТКО»
СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
Рішенням педагогічної Завідувач ЗДО«Малятко»
ради ЗДО «Малятко» _______ Надія Фесенко
Протокол № 1від 30.08.2024р.
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
БЕРЕСТІВСЬКОГО ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ
ОСВІТИ «МАЛЯТКО»
ЛИПОВОДОЛИНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ
РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
НА 2024 – 2025 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
2024
Зміст
Вступ
Розділ І. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності)
Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічна послідовність їх реалізації
Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу
Розділ ІV. Система внутрішнього забезпечення якості освіти.
Вступ
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» Берестівський заклад дошкільної освіти «Малятко» у 2024-2025 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма Берестівського закладу дошкільної освіти «Малятко» на 2024-2025 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 615 від 22.05.2012 року.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
– загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
– перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
– форми організації освітнього процесу;
– систему внутрішнього забезпечення якості освіти.
Зміст освітньої програми передбачає:
– формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
– виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
– утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
– розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Мета і завдання освітньої програми:
– забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу у закладі дошкільної освіти «Малятко»;
– створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
– забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
– створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
– турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
– максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
– творча організація (креативність) освітнього процесу;
– варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
– забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
– єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
– забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
– організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
– забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
– підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти.
Організація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти «Малятко» у 2023-2024 навчальному році буде здійснюватися відповідно до Статуту за пріоритетним гуманітарним напрямком та буде спрямована на реалізацію таких завдань:
– створення умов для фізичного, духовного, психічного, та соціального благополуччя дітей;
– вдосконалення якості освітнього процесу шляхом системного аналізу та вирішення завдань формування соціально-моральних цінностей особистості;
– сприяння підвищенню професійної майстерності педагогів шляхом самоосвіти та участі у різних формах методичної роботи;
– впровадження сучасних методів та інноваційних технологій у взаємодії з родинами вихованців, з метою забезпечення запитів батьків, надання допомоги у вихованні і розвитку дітей.
Педагоги ЗДО забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.
Обов’язковий мінімум передбачає:
- компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
- надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
- формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
- забезпечення індивідуального особистісного розвитку.
Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми НУШ.
Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Розділ І.
Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуття компетентностей)
Освітній процес у Берестівському закладі дошкільної освіти «Малятко» будується на відповідному програмно-методичному забезпеченні та представляє єдиний комплекс освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Згідно з рішенням педагогічної ради ЗДО «Малятко» (протокол № 1 від 30.08.2024 року) освітній процес у закладі здійснюється за наступними програмами:
- Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. проекту – Огнев’юк В.О., авт. колектив – Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., та ін.);
- Програма хореографічної діяльності дітей від 3-х до 7-ми років « Дитяча хореографія» ( авт. Шевчук А. С.);
- Програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку «Казкова фізкультура» ( авт. Єфіменко М.М.).
У 2024/2025 навчальному році, у зв’язку з воєним станом, гуртки працювати не будуть.
Мова навчання та виховання дітей українська.
Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня.
Режим роботи закладу
У дошкільному навчальному закладі встановлено 5-денний робочий тиждень. Заклад працює з 8.00 до 17.00.
Мережа груп
Мережа закладу становить 1 різновікову групу, яку відвідує 16 дітей.
З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 року № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» у 2023-2024 навчальному році в закладі дошкільної освіти загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:
Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.
Навчальне навантаження: тривалість проведення занять – спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.
- від 3 до 4 років – не більше 15 хвилин
- від 4 до 5 років – 20 хвилин;
- від 5 до 6 років – 25 хвилин.
Максимально допустима кількість занять у першій половині дня у різновіковій групі молодшій підгрупі не перевищує двох, у старшій підгрупі– трьох організованих навчальних занять. У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки.
Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Реалізації освітньої програми сприяє проведення інтегрованих занять. Тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в різновіковій молодшій, середній та старшій підгрупах).
Щоденно проводиться одне інтегроване для закріплення набутих дітьми знань і вмінь у різних видах їх діяльності протягом дня. При цьому забезпечено нормативні вимоги до тривалості статичного навантаження у положенні сидячи на одному занятті, а саме: різновікової від 3 до 4 років – 15 хвилин, від 4 до 5 років – 20 хвилин, від 5 до 6 років – 25 хвилин.
Заняття з фізичної культури й музичного виховання інтеграції не підлягають.
Виконання домашніх завдань від дітей педагогами закладу дошкільної освіти не вимагається.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться із різновікової групи. Визначаючи обсяг рухової активності дітей, враховується стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості. Тривалість занять для дітей у віці від 3 до 5 років – 20-25 хвилин; від 5 до 6 років – 25-30 хвилин.
Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не менше трьох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.
Зміст освітнього процесу в закладі у 2023-2024 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:
Освітня лінія |
Зміст освітнього процесу |
Особистість дитини |
Передбачає: - формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; - виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка. |
Дитина в соціумі |
Передбачає: формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства |
Дитина в природному довкіллі
|
Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин;готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.
|
Мовлення дитини |
Передбачає: засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови. |
Дитина в світі культури |
Передбачає: формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання. |
Гра дитини |
Передбачає: розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень. |
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі |
Передбачає: сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях. |
Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, вихователь забезпечує досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у освітній програмі для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. проекту – Огнев’юк В.О., авт. колектив – Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., та ін.).
Розділ ІІ.
Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічна послідовність їх реалізації
Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО «Малятко» визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою.
Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за освітніми лініями: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі культури», «Гра дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини». У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.
Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній Базового компоненту забезпечується та відображається у плануванні педагогів закладу.
З метою підвищення якості освітнього процесу у 2024-2025 навчальному році в закладі використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:
Назва групи |
Інноваційна технологія |
Автор |
«Малятко» |
Технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти. Розвиток мовлення дошкільників за допомогою мнемотехніки. Методика швидкого засвоєння чисел «Числа та їх таємниці» |
Г. Чепурний |
Розділ ІІІ.
Форми організації освітнього процесу
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма закладу дошкільної освіти «Малятко» визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.
З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2024-2025 навчальному році педагогами закладу будуть реалізовуватися різні форми освітнього процесу.
За формами організації проводяться такі типи занять:
· фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
· групові (10-12 дошкільнят);
· індивідуально-групові (4-6 дошкільнят);
· індивідуальні (1-4 дошкільнят).
У залежності від основних завдань освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» та відповідно до змістовних ліній Базового компоненту дошкільної освіти, пріоритетного (гуманітарного) напряму у всіх вікових групах організовуються такі види занять:
- заняття із засвоєння дітьми нових знань;
- заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
- контрольні заняття;
- комплексні;
З метою забезпечення наступності з початковою ланкою освіти поширеним типом занять у поточному навчальному році у всіх вікових групах будуть інтегровані заняття у рамках блочно-тематичної організації освітнього процесу. Види інтегрованих занять:
- соціально-природознавчої тематики;
- з пріоритетом інтелектуально-мовленнєвих завдань;
- з пріоритетом логіко-математичних завдань;
- заняття художнього циклу.
Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.
Безперервна безпосередньо освітня діяльність у групах планується як у I так і в II половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня плануються заняття з художньо-продуктивної діяльності. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
У закладі дошкільної освіти планування та організація життєдіяльності, у тому числі освітній процес, здійснюється за режимними моментами з урахуванням ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Тип заняття обирає та уточнює вихователь самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.
Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Крім спеціально організованої освітньої діяльності передбачається самостійна діяльність дітей:
· ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);
· спостереження;
· пошуково-дослідницька діяльність;
· самостійна художня діяльність тощо.
За окремим планом вихователь здійснює індивідуальну роботу з дітьми.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
· ранкової гімнастики;
· гімнастики пробудження;
· занять фізичною культурою;
· рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
· загартування;
· фізкультурних хвилинок під час занять;
· фізкультурних пауз між заняттями;
· фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
· оздоровчих заходів з використанням арт-терапевтичних технологій.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться із різновікової групи.
Самостійною додатковою організаційною формою освітнього процесу в закладі дошкільної освіти є робота в гуртках за інтересами дітей. ЇЇ мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спецівальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість.
У 2023-2024 навчальному році організована робота наступних гуртків:
Вік дітей |
Назва гуртка |
Програма |
3-6 років |
"Грація" |
"Дитяча хореографія". Програма хореографічної діяльності дітей від 3 до 7 років. Автор - Шевчук А.С.
|
5-6 років |
"Здоров`ятко |
Програма з фізичного виховання дітей ранньоо та дошкільного віку "Казкова фізкультура" (авт. Єфіменко М.М.)
|
|
|
|
За окремим планом у закладі організовується літнє оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:
· ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;
· дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;
· рухливі та спортивні ігри;
· процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;
· екскурсії, цільові прогулянки;
· продуктивні види діяльності;
· ігри з водою, піском;
· конструкторські та творчі ігри;
· пошуково-дослідницька діяльність;
· організація трудової діяльності;
· літературні розваги, конкурси малюнків;
· змагання, різноманітні конкурси, естафети.
В зв`язку з введенням воєнного стану в Україні педагоги закладу впроваджують дистанційну форму спілкування з батьками, (за допомогою спілкування та викладання матеріалу під час онлайн семінарів, майстер-класів), обговорення і представлення практичних матеріалів на онлайн-платформах Google Classroom, ZOOM тощо, розміщення відео заняття в групі мобільних додатків Тelegram .
З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної
допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім'ї у закладі дошкільної освіти «Малятко» організовано роботу Консультативного центру «Разом з мамою».
Основні форми діяльності Консультативного центру:
- організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
- організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи сайту закладу дошкільної освіти.
Консультативний центр здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, з питань:
- соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
- вікових, психофізіологічних особливості дітей;
- психологічної готовності до навчання у школі;
- профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
- організації ігрової діяльності;
- організації харчування дітей вдома;
- створення умов для за загартування і оздоровлення;
- соціального захисту дітей із різних категорій сімей.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів Консультативного центру: вихователя, психолога Берестівської ЗОШ І-ІІІ ст., медичного працівника.
Розділ ІV.
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Відповідно частини 3 ст. Закону України «Про освіту»у ЗДО «Малятко» сформовано систему внутрішнього забезпечення якості освіти, яку схвалено педагогічною радою закладу (протокол №1 від 30.08.2024 року).
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:
– оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі освіти;
– політики та процедури забезпечення якості освіти;
– систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
– забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
– інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.
Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.
Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.
2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.
3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.
4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.
Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО доцільно визначати за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.
Моніторинг здійснюється на основі вимог Базового компонента дошкільної освіти України, освітніх програм і річного плану ЗДО. З метою виявлення динаміки, тенденцій і закономірностей та прогнозування подальшого розвитку дитини дошкільного віку у ЗДО «Малятко» організовується та проводиться педагогічний моніторинг, який проводиться в вересні 2024 року – початковий моніторинг (для виявлення напряму і корекції освітньої роботи з дітьми, медико-соціального, психолого-педагогічного); у січні 2025 року – поточний моніторинг (для визначення динаміки розвитку вихованців, перегляд відкритих занять); у квітні 2025 року – підсумковий моніторинг (підбиття підсумків життєдіяльності дошкільників за тривалий період, визначення рівня досягнень дітей та виконання освітніх програм, перегляд підсумкових занять).
Матеріали щодо організації і проведення моніторингу досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти України, показники досягнень дітей, діагностичний інструментарій, методику обстеження, характеристику рівнів засвоєння програмових вимог розроблено відповідно до методичного посібника "Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти: методичний посібник" (за загальною редакцієюТ. В. Киричук, О. М. Кулик, Н. М. Шаповал. – Тернопіль: Мандрівець, 2016р.),а саме:
Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.
Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО «Малятко»
Напрям оцінювання |
Показники |
Методи збору інформації |
Термін проведення |
Освітнє середовище |
Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку |
Спостереження |
|
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку |
Спостереження |
||
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам |
Спостереження, вивчення документації |
||
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників |
Спостереження, вивчення документації |
||
Створення умов для дітей зособливими потребами |
Спостереження, вивчення документації |
||
Освітня діяльність |
Якість планування в ЗДО |
Вивчення документації |
|
Діяльність керівника ЗДО |
Опитування, вивчення документації |
||
Система внутрішнього моніторингу |
Вивчення документації |
||
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО |
Спостереження вивчення документації |
||
Рівень реалізації компетентнісного підходу |
Спостереження оцінка, вивчення документації |
||
Діяльність вихователя |
Спостереження, вивчення документації |
||
Організація та здійснення методичної роботи |
Вивчення документації |
||
Співпраця з батьками вихованців |
Опитування, вивчення документації |
||
Результати освітньої діяльності |
Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями |
Спостереження |
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:
- забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
- дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
- запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
- створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО
Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:
- відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- внутрішній моніторинг якості освіти;
- самооцінювання освітньої діяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію використовується моніторинг досягнень дітей за методичним посібником "Моніторинг якості дошкільної освіти: кваліметричний підхід до оцінки розвитку дитини" ( І.І. Карабаєва, Н.В. Савінова, - Київ:2016.)
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, утому числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 №54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає :
- самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
- оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.
Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти
1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.
2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.
Освітня програма ЗДО «Малятко» забезпечує досягнення дітьми результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Основні показники, що характеризують найістотніші сторони розвитку дитини напередодні вступу до школи:
- сформовані основні фізичні якості, рухові уміння, культурно-гігієнічні, оздоровчі навички та навички безпеки життєдіяльності;
- сформований позитивний образ «Я», створена база особистісної культури дитини;
- сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самооцінка;
- сформовані навички соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим;
- сформований інтерес та вміння розуміти інших, бажання долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, вміння оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей, узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства;
- сформовані уявлення про належність до народу України, про традиції та свята українців, поняття про патріотизм та любов до рідної країни.
- сформовані уявлення про природу планети Земля та Всесвіт;
- розвинута емоційно-ціннісна відповідальність екологічного ставлення до природного довкілля, сформовані навички дотримання правил природокористування;
- сформована готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою;
- сформоване почуття краси в її різних проявах, ціннісне ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва;
- розвинуті творчі здібності;
- сформовані елементарні трудові, технологічні та художньо-продуктивні навички, самостійність, культура та безпека праці;
- сформовані навички культури споживання;
- розвинуті творчі здібності, самостійність, ініціативність, організованість в ігровій діяльності та сформований стійкий інтерес до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому;
- сформоване вміння будувати дружні, партнерські стосунки та ігрові об’єднання за інтересами;
- сформовані доступні уявлення, еталони, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів навколишнього світу;
- сформована здатність застосовувати отримані знання у практичній діяльності, володіти способами пізнання дійсності;
- розвинуте наочно-дієве, наочно-образне, словесно-логічне мислення;
- сформований інтерес до пошуково-дослідницької діяльності;
- сформовані елементарні математичні уявлення, цілісна картина світу;
- сформована компетентна поведінка в різних життєвих ситуаціях;
- сформована культура мовлення та спілкування;
- засвоєні навички володіння елементарними правилами користування мовою у різних життєвих ситуаціях;
- сформовані загально-навчальні уміння: розуміє мету діяльності, планує і виконує необхідні дії, контролює та оцінює свої результати;
- сформовані організаційні вміння: уміє організовувати робоче місце, орієнтується в часі, виконує вказівки педагога, доводить роботу до кінця, вміє працювати з посібниками;
- спостерігається прагнення до утвердження у новій соціальній ролі – школяра.
Освітня програма Берестівського закладу дошкільної освіти «Малятко» забезпечує досягнення дітьми результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.