Звіт керівника
Аналіз діяльності
Берестівського ЗДО «Малятко»
за 2023/2024 навчальний рік
з визначенням річних завдань на майбутній період
Блок 1. Тип закладу характеристика груп, якісна характеристика педагогічного колективу, освітні програми, структура календарних планів
1.1. Тип закладу характеристика груп:
Берестівський заклад дошкільної освіти «Малятко» розпочав свою діяльність у 1971 році. Заклад дошкільної освіти знаходиться у віданні відділу освіти, розташований у типовому приміщенні, перебуває на бюджеті Липоводолинської селищної ради.
Повна назва закладу |
Берестівський заклад дошкільної освіти «Малятко» Липоводолинської селищної ради, Сумської області |
Юридична адреса закладу |
42513, Сумська обл., Роменський р-н, село Берестівка, вул. Катерини Зеленко, 60 |
Електронна адреса |
dnzberestovkam@ukr.net |
Адреса сайту |
|
П.І.Б. директора закладу |
Фесенко Надія Іванівна |
Дата заснування закладу |
1971 рік |
Проектна потужність |
50 місць |
Площа земельної ділянки |
600 кв. м. |
Площа будівлі |
508 кв. м. |
Кількість груп |
1 група:різновікова. |
Мова навчання |
Українська |
Режим роботи закладу |
Режим роботи закладу: 8:00 – 17:00 . Вихідні дні – субота, неділя, святкові дні. |
Територія закладу відповідає санітарним нормам, має огорожу, зелені насадження, квітники, плодові дерева.
Дошкільний заклад сьогодні - це сучасний заклад освіти пріоритетним завданням діяльності якого є фізкультурно-оздоровчий напрямок.
За проектною потужністю заклад дошкільної освіти розраховано на 50 місць. У цьому році заклад відвідувало 17 дітей дошкільного віку.
У 2023 -2024 навчальному році функціонувала1 різновікова група ( віком від 3 до 6(7) років.
Заклад працює за 5-денним режимом роботи з 9,00 годинним перебуванням дітей. Мовний режим - українська мова.
Для занять дітей в дошкільному закладі створено всі умови, а саме, обладнані:
спеціальні приміщення:
- музична зала;
- спортивна зала;
- методичний кабінет;
- медичний кабінет;
- музей українського побуту;
- природнича кімната;
а також:
- прогулянковий майданчик для різновікової групи,
- спортивний майданчик.
Групові приміщення забезпечені необхідним обладнанням, іграшками, посібниками, навчально-методичною літературою згідно типового переліку обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників. У групових кімнатах дотримується температурний режим, виконуються правила техніки безпеки. Розвивальне середовище дитячого садка організовано з урахуванням інтересів дітей і відповідає їх віковим особливостям
Заклад дошкільної освіти здійснює свою діяльність відповідно до річного плану, який складається на навчальний рік та період оздоровлення.
План роботи схвалюється педагогічною радою закладу, затверджується директором.
1.2. Якісна характеристика педагогічного колективу
1) Аналіз педагогічних кадрів:
Дошкільний заклад 100 % укомплектований педагогічним та обслуговуючим персоналом відповідно до Типових штатних нормативів. Кількість штатних одиниць – 7.
Кількісний та якісний склад педагогічних кадрів по ЗДО
Педпрацівники |
З них з вищою освітою |
З серед-ньою спеціаль-ною освітою |
Кваліфікаційна категорія |
Звання |
|||||
|
Кількість
|
всього |
всього |
Спе-ціаліст |
ІІ к. |
І к. |
Ви-ща |
Вихо-ватель-мето-дист |
Від-мінник освіти |
Загальна кількість |
3 |
3 |
- |
1 |
- |
1 |
- |
1 |
- |
З них: директорів |
1 |
1 |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
|
вихователів |
1 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
Практичних психологів |
1 |
1 |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
музичних керівників |
0.25ст. |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Кількість медичних сестер |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
2) Аналіз результатів підвищення кваліфікації та атестації педагогів
Слід відмітити, що адміністрація створює оптимальні умови для постійного професійного зростання. В цьому році підвищили свою кваліфікацію при інституті післядипломної педагогічної освіти - 1 педагог: вихователь – Шапран Ю. Л..
Впродовж навчального року було атестовано 1 педагога: Шапран Юлію Леонідівну – вихователь; відповідає займаній посаді, атестована на першу кваліфікаційну категорію .
З метою підвищення теоретичного рівня та фахової підготовки колективу були придбані новинки методичної літератури, наочні матеріали, розвивальні та дидактичні ігри, які шляхом самоосвіти опрацьовували протягом навчального року педагоги. Адміністрація закладу створює працівникам всі умови для плідної роботи. В цілому робота колективу ЗДО відмічається стабільністю та позитивною результативністю.
1.3. Освітні програми, якими керувалися педагоги в організації освітнього процесу
Освітній план закладу складався з інваріативної та варіативної частини, який враховував вимоги Базового компонента дошкільної освіти в Україні. Використовували освітню програму для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
1.4. Структура календарних планів педагогів
Кожен педагог мав можливость творчого підходу до планування. Календарне планування педагоги складали 1 тиждень вперед.
Календарні плани педагогів враховували вимоги Базового компоненту та освітньої програми «Дитина»:
- віковий склад групи;
- рівень розвитку дітей;
- оволодіння знаннями, навичками та уміннями дітей;
- умови ЗДО;
- та напрями роботи колективу.
Плани роботи календаризовані і містили зміст роботи з дітьми на день. В них були розміщені основні режимні моменти першої і другої половини дня, окремі види діяльності дітей. Плани педагогів забезпечували зв'язок навчально-виховної роботи на заняттях і в повсякденному житті — підготовчу роботу до заняття, а також після заняття для закріплення уявлень, знань і вмінь дітей.
Забезпечували зв’язок перспективного та календарного панування. Плануючи педагогічний процес, педагоги спиралися на особливості віку дітей, індивідуальний склад вікової групи, рівень володіння навичками та уміннями, інтереси та потреби дошкільників.
Основною формою організованої начальної діяльності було заняття з різних видів програми. Виконувалися вимоги наказу МОН від 20.04.2015 р. № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину в дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності».
Також в повному обсязі виконувалися вимоги листа МОН від 02.03.2022 р. № 1/3845-22 «Рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні під час планування дистанційної роботи.
Педагогічний процес у плануванні представлений цілісно, у взаємозв'язку всіх напрямів роботи, розділів програми, тематики занять, видів діяльності дітей, а також враховані конкретні умови ЗДО, його місцезнаходження, пору року, час планування.
Особливої уваги у плануванні педагоги надавали розвитку ігрової діяльності. Рухливі та дидактичні ігри педагоги планували по декілька щоденно.
Форми організації роботи – колективна, індивідуальна Через воєнний стан вперше була організована дистанційна форма навчання. З метою ефективного та якісного забезпечення освітнього процесу в ЗДО в умовах воєнного стану та у зв’язку з тим, що впродовж року (особливо січень-лютий) були часті та довготривалі тривоги освітній процес для дітей дошкільного віку організовано та проведено у другу половину дня.
Блок 2. Діяльність методичного кабінету та методичний супровід розвитку компетентності педагогів
Річним планом регламентувалася організація методичної роботи закладу дошкільної освіти, заходи щодо упровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес, згідно з концептуальними засадами Базової програми. Для забезпечення системного підходу до реалізації завдань дошкільної освіти в ЗДО функціонує методичний кабінет, який є науково – методичним осередком для педагогів та батьків. Протягом 2023-2024 навчального року кабінет поповнився наочно – дидактичними посібниками, науковою, навчально – методичною літературою. Вихователь користується сучасними науковими розробками, авторськими методиками, розробками занять, свят та розваг, матеріалами з досвіду роботи кращих педагогів, періодичними педагогічними виданнями .
Виходячи з аналізу освітньої і методичної роботи, враховуючи досягнення і перспективи розвитку, діагностичне анкетування педагогів, з метою усунення недоліків і підвищення ефективності роботи, методична робота в закладі спрямована у відповідності до пріоритетних напрямків діяльності установи.
Організацію та керівництво методичної роботи в закладі здійснює завідувач Фесенко Надія Іванівна на рівні сучасних вимог. Вся методична робота підпорядкована річному плану роботи.
Упродовж навчального року в закладі успішно проводилася методична робота. Її зміст побудований на основі державних документів про освіту, науково-педагогічних досліджень, навчальних планів, програм, новинок психолого-педагогічної літератури, інструктивно-методичних матеріалів з проблеми організації методичної роботи.
Обговорено та проаналізовано заплановані контрольні та показові заняття, колективні перегляди.
Проведено 4 педагогічні ради, рішення яких виконані. На даних засіданнях обговорювалися навчальні плани, заслуховувалися аналізи тематичних перевірок, проводилося анкетування вихователів з різних методик, та інші форми роботи з кадрами.
Упродовж року здійснювався контроль за освітнім процесом шляхом безпосереднього спостереження і аналізу роботи вихователів.
Зусилля педагогічного колективу були спрямовані на реалізацію завдань, які передбачають формування у дитини життєвої компетенції і бажання усвідомлювати себе як особистість. Ці домінуючі завдання обговорені на педагогічних радах, виробничих нарадах, під час індивідуальних і групових консультацій.
Пріоритетними діями колективу в 2023/2024 н.р. були:
1. Запровадження внутрішнього оцінювання освітніх і управлінських процесів на основі критеріїв якості дошкільної освіти ЕСЕРС -3.
2. Впровадження професійних стандартів за професіями «Вихователь» та «Директор закладу дошкільної освіти».
Слід відмітити, що педагоги закладу активно займалися впровадженням інноваційних технологій в освітній процес. Під час організації роботи з педагогічними кадрами використовувалися традиційні та нетрадиційні форми роботи, зокрема тренінги, педагогічні аукціони, мультимедійні презентації, майстер-класи, ділові ігри, школа педагогічного досвіду, анкетування, конкурси тощо. Слід зазначити, що пошук організації навчання педагогів мав вигляд інтегрованого процесу, що припускало варіацію вже відомих методів роботи з інтерактивними. Під час інтерактивної взаємодії відбувалося не тільки накопичення знань, але й формувався механізм самореалізації кожного педагога. Крім того, використання інтерактивних методів насичувало зміст методичної роботи, що в свою чергу, впливало і на якість безпосередньої роботи з дітьми.
2.1. Аналіз виконання освітніх завдань за 2023/2024 н.р.
1) Результативність роботи з дітьми
Головною метою роботи колективу дошкільного закладу є виховання дитини, здатної продовжувати навчання впродовж усього життя, досягати успіху, правильно будувати своє життя.
Колектив закладу працював творчо і відповідально. Адміністрація закладу охопила:
- комплексне вивчення: організація життєдіяльності старших дошкільників в умовах дошкільного закладу;
- тематичним вивченням: стан організації роботи з патріотичного виховання; стан організації роботи з безпеки життєдіяльності дитини; організація та стан фізичного виховання;
- оперативний контроль: стан готовності закладу до навчального року; проведення вимірювання щільності та тренуючого ефекту на заняттях з фізичної культури; виконання санітарного режиму в організації життєдіяльності дошкільників; проведення фізкультурно-оздоровчих заходів; аналіз готовості вихователів до проведення освітнього процесу: занять, прогулянки, ігор, праці та інших видів діяльності дітей; стан ведення ділової документації; організація харчування дітей в дошкільному закладі; відвідування дітьми дошкільного закладу; стан самоосвіти педагогів; дотримання правил внутрішнього розпорядку;
- підсумковий контроль: адаптація дітей молодшого віку до умов дошкільного закладу; визначення рівня сформованості культурно- гігієнічних навичок у дошкільників; визначення рівня виконання програми та БКДО; стан готовності дітей до школи.
Запорукою успішної реалізації програми для кожної вікової підгрупи, організації та змістового наповнення освітнього процесу у закладі дошкільної освіти є створення належних умов, а саме:
- професійна підготовка кадрів;
- створення предметно-розвивального середовища;
- науковий супровід навчальної програми;
- навчально-методичне забезпечення;
- забезпечення виявлення труднощів у педагогів, з метою їх корекції;
- створення консультативної служби для батьків.
Проте, як підтверджує практика, головними умовами, які забезпечують ефективність реалізації освітньої програми, за якою працює наш педагогічний колектив ЗДО є: створення ігрового предметно-розвивального середовища у групі та в ЗДО в цілому і навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з дошкільниками.
Щодо організації освітнього середовища, то воно вибудується таким чином, щоб забезпечити багаторівневу систему умов для поетапного гармонійного розвитку та соціального зростання дитини; залучення комплексу ресурсів: матеріально-технічних, програмно-методичних, особистісних, технологічних, що забезпечують освітній процес ЗДО. Адже освітнім середовище ЗДО стає тільки тоді, коли виконує свої основні завдання: забезпечує розвиток дітей дошкільного віку, охорону та збереження їхнього здоров’я, здійснює корекцію недоліків розвитку, враховує особливості розвитку та саморозвитку. І основною умовою при цьому є особистісно орієнтована взаємодія дитини і педагога, у процесі якої відбувається засвоєння соціокультурного досвіду. В умовах нашого ЗДО різні види освітнього простору доповнюються предметно-розвивальним середовищем, яке презентовано у вигляді взаємозв’язаних складових єдиного комплексу і разом з тим достатньо самостійних структур, оформлених в осередки.
Вся навчально-виховна робота спрямовувалась на всебічний розвиток дітей, реалізувалась в різних формах роботи з дітьми.
Упродовж 2023-2024 навчального року у нашому закладі регулярно проводилися різноманітні святкові заходи, розваги, конкурси, тематичні заходи для дітей та педагогів, а саме:
- «Тиждень безпеки дитини», «Тиждень охорони праці»;
- Спортивно-розважальний захід для дітей різновікової групи до Дня знань (1вересня);
- Осінні свята та розваги;
- Конкурси виставки дитячих робіт з національно-патріотичного спрямування;
- Конкурс-огляд «На кращий батьківський куточок з валеологічного виховання»;
- Тематичний захід для педагогів до відзначення Всесвітнього дня української хустки;
- Тематичний захід для дітей та педагогів до відзначення 145-річчя від дня народження М.Д. Леонтовича;
- Музична розвага до дня Святого Миколая;
- Новорічні ранки для дітей;
- Музичний захід до різдвяних свят «Щедрий вечір, добрий вечір!»
- Тематичний захід до дня Соборності України;
- Тематичний захід до дня Єднання України;
- Музичні свята зустрічі весни;
- Тематичний захід до дня народження Т.Г. Шевченка;
- Музичний захід до свята Великодня;
- Тематичний захід для дітей до дня вишиванки;
- Випускні урочистості для дітей старшої вікової групи.
Педагогічний колектив приділяє велику увагу реалізації завдань з виховання в дітей любові до України, формування рис громадянина української держави, шанобливого ставлення до національних цінностей українського народу, бережливого ставлення до довкілля. Створювались умови для забезпечення фізичного, психічного та духовного здоров'я дітей.
2) Робота педагогічного колективу під час карантину та призупинення освітнього процесу через введення воєнного стану в Україні
В період весна-літо 2023 року освітній процес проходив дистанційно:
- родин долучилися до навчально-виховного процесу та забезпечили зворотній зв’язок;
- педагоги складали, корегували плани роботи, готували методичні посібники, матеріали щодо роботи з батьками (презентації, рекомендації щодо організації розпорядку дня дитини та організації освітньої діяльності);
- педагоги навчалися організації та проведенню онлайн-заходів;
- налагодити комунікацію з учасниками дистанційного освітнього процесу;
- підтримували зв’язок з батьками, допомагали їм організувати найкращий садочок у себе вдома, публікували рекомендації на онлайн-ресурсах;
- писали конспекти занять відповідно до програми розвитку дитини дошкільного віку;
- викладали матеріал та спілкування у групі по Viber, через електронну пошту, надсилали опитувальники для батьків;
- педагоги пропонували для дітей: ігрову, трудову, художньо-продуктивну діяльність;
- вивчати потреби і запити батьків щодо надання освітніх послуг для подальшого планування в період війни за допомогою он-лайн опитування (усного або письмового)
- педагоги навчалися створювати презентації (статистичні та анімаційні зображення).
Враховували те, щоб тривалість онлайн - занять не перевищувала встановлених норм. 10 хв. для дітей 3-4 років і 15 хвилин для дітей 5-6 років.
Дотримувалися структури заняття:
- вступна частина;
- основна частина;
- заключна частина
2.2. Участь педагогів у методичній роботі різного рівня
В закладі дошкільної освіти методична робота була спрямована на:
- зростання педагогічної майстерності, впровадження кращого досвіду в освітньо-виховний процес та сприяння якості дошкільної освіти;
- створення в ЗДО професійного інформаційного та освітньо-методичного середовища;
- вивчення та розвиток педагогічної компетентності кожного вихователя;
- пошук ефективних засобів удосконалення педагогічної майстерності;
- формування та розвиток творчої індивідуальності педагога;
- популяризація сучасних освітніх технологій;
- опрацювання елементів освітніх технологій та розроблення авторських модифікацій, адаптованих до умов ЗДО.
№ |
Вид діяльності |
Планова кількість педагогів |
Фактична кількість педагогів |
% |
1. |
Курси підвищення кваліфікації |
1 |
1 |
100 |
2. |
Атестація |
1 |
1 |
100 |
3. |
Самоосвіта |
3 |
3 |
100 |
4. |
Участь у роботі творчої групи |
3 |
3 |
100 |
5. |
Участь у підготовці та проведенні методичних заходів |
3 |
3 |
100 |
Впровадили професійні стандарти за професіями «Вихователь» та «Директор закладу дошкільної освіти».
Виходячи з цілей методичної роботи і вимог до особистості та діяльності педагога намагались здійснювати роботу за такими напрямами:
- удосконалення форм і методів роботи щодо охорони життя, зміцнення і збереження фізичного та психічного здоров’я кожної дитини;
- реалізація компетентнісного підходу у роботі з батьками з питань формування життєво компетентної особистості дошкільника.
Роботу, що проводилась з педагогами ЗДО намагалися організувати так, щоб вона спонукала їх діяти, шукати, пізнавати, творити, відкривати. Протягом року приділялась увага підвищенню науково-методичного потенціалу з проблем виховання та навчання дітей дошкільного віку.
З метою реалізації головних завдань адміністрацією ЗДО був переглянутий, на основі діагностики самооцінки педагогів та оцінки адміністрації, рівень професійної майстерності педагогів і сплановані різні форми методичної роботи з кадрами, які забезпечили необхідний рівень знань, умінь та навичок у досягненні мети.
Так, протягом навчального року підвищили свій професійний рівень всі педагоги.
Педагоги опановували сучасне програмно-методичного забезпечення.
У методичному куточку зібрано матеріали з досвіду роботи вихователя. Це доповіді конспекти занять, планування, проведення тематичних тижнів, матеріали діагностичного обстеження відповідності знань дітей програмовим вимогам для здійснення індивідуально та диференційованого підходу до кожного вихованця, сценарії свят, кращі дитячі роботи.
Науково-методичне зростання педагогічної майстерності педагогів забезпечили такі форми методичної роботи: система навчання елементам самоаналізу, практикуми, вебінари, практичні заняття, розробка ігор та занять, створення та розв’язання проблемних ситуацій, диспути, презентація журналів із тематики педагогічного життя з актуальних педагогічних проблем. Цікавою формою роботи з педкадрами були виставки-конкурси, y яких брали участь педагогічні працівники, діти, батьки.
Для ефективного вирішення проблем навчання та виховання дітей педагоги перебувають у постійному творчому пошуку, експериментують та впроваджують сучасні перспективні програми та методики.
З метою ефективного та якісного забезпечення освітнього процесу в ЗДО в умовах воєнного стану та у зв’язку з тим, що впродовж року (особливо січень-лютий) були часті та довготривалі тривоги освітній процес для дітей дошкільного віку організовано та проведено у другу половину дня.
З вересня 2023 року почала функціонувати фейсбук сторінка нашого закладу, яка висвітлює основні освітні напрямки роботи закладу та, яка з кожним днем набуває все більше популярності серед батьків вихованців.
Упродовж 2023-2024 навчального року діяльність педагогічного колективу Берестівського закладу дошкільної освіти «Малятко» була спрямована на створення належних умов для ефективного та розвивального навчально-виховного процесу, зокрема:
- створення розвивального життєвого простору, найсприятливішого для гармонійного і різнобічного розвитку, системного виховання і навчання дітей в дошкільний період;
- продовжувати роботу з утвердження в свідомості дошкільників патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
- продовжувати роботу щодо формування світогляду дошкільників засобами художнього слова через інтеграцію завдань мовленнєвого, пізнавального, художньо-естетичного розвитку;
- формування у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я і мотивації щодо здорового способу життя, дотримання гармонійних, доброзичливих взаємин між усіма суб’єктами освітнього процесу: педагогами, дітьми та батьками вихованців.
Аналізуючи рівень організації і проведення, ефективність і доцільність проведених методичних заходів, найбільш результативними вважаємо:
- цікаво і змістовно були проведені педради з таких тем: «Обговорення основних напрямків роботи на новий навчальний рік. Затвердження плану навчально-виховної роботи на 2025— 2024 н. р.», «Формування почуття національної самосвідомості та любові до рідної землі у дітей дошкільного віку засобами мистецтва», «Виховання здорової дитини в сучасних умовах закладу дошкільної освіти», «Результативність освітньо-виховного процесу на кінець 2023/2024 навчального року»
Важливими формами підвищення рівня педагогічної майстерності педагогів ЗДО є участь у проведенні:
- семінарів - практикумів: «Використання ігор у навчально-виховному процесі закладу дошкільної освіти», «Використання нетрадиційних технік зображувальної діяльності у формуванні творчих здібностей дітей дошкільного віку», «Експериментально-дослідницька діяльність як чинник пізнавального розвитку», «Особливості виховання патріотизму у дошкільників», «Гіперактивна дитина», «Профілактика емоційного вигорання вихователів» під час яких було використано такі інтерактивні форми роботи, як бесіда, перегляд презентацій та відеороликів за допомогою проектора, тренінг партнерської взаємодії, різноманітні досліди, майстер-клас з різних технік нетрадиційного образотворення, тренінг емоційного та професійного вигорання педагогів.
Ефективною формою методичної роботи стало проведення відкритих занять. Протягом 2023- 2024 навчального року на високому методичному рівні були проведені заняття:
- Інтегроване заняття з національно-патріотичного виховання для дітей старшого дошкільного віку на тему: «Ми діти твої, Україно» провела: вихователь старшої підгрупи – Шапран Юлія Леонідівна;
- Інтегроване заняття для дітей старшого дошкільного віку на тему: «Потяг Дружби» провела: вихователь старшої підгрупи – Шапран Юлія Леонідівна;
- Інтегроване заняття для дітей середнього дошкільного віку на тему: «Осінь щедра, осінь золотава» провела: вихователь середньої підгрупи – Шапран Юлія Леонідівна;
- Спортивно-патріотична розвага "Спритні малята, веселі козачата" провела – Шапран Юлія Леонідівна;
- Музично-розважальне свято за методикою К. Орфа "День Святого Миколая" провела – музичний керівник – Шапран Юлія Леонідівна;
- Інтегроване заняття для дітей різновікової групи на тему: «Зустріч весни» провела: вихователь – Шапран Юлія Леонідівна;
- Заняття з художньо-продуктивного образотворення на тему: «Квітуча галявина» провела: вихователь – Шапран Юлія Леонідівна;
- Інтегроване заняття для дітей різновікової групи на тему: «Подорож до весняного лісу» провела: вихователь – Шапран Юлія Леонідівна;
- Інтегроване заняття для дітей різновікової групи на тему: «Подорожуємо казкою» провела: вихователь – Шапран Юлія Леонідівна;
- Інтегроване заняття з театрального образотворення для дітей старшого дошкільного віку на тему: «До театру в гості» провела: вихователь – Шапран Юлія Леонідівна;
З педагогами ЗДО проведено консультування з тем: «Адаптація до дитячого садка», «Сучасний вихователь», «Двадцять правил успішного вихователя», «Державна символіка та її історичне походження», «Патріотизм плекається в родині», «Моральне виховання», «Що таке День Здоров’я?», «Здоров’язберігаючі технології», «Дитина і телевізор», «Театралізована діяльність», «Оздоровлення дітей влітку в ЗДО».
Усі педагоги систематично працювали над удосконаленням своєї професійної майстерності, відвідували показові заняття, свята, розваги, театральні вистави, вивчали досвід колег.
Для якісної реалізації завдань річного плану щотижня проводилися інформаційні педагогічні години з актуальних питань освітнього роботи.
Виконуючи завдання, визначені у річному плані, педагогічний колектив закладу намагався створити найсприятливіші умови для успішного розвитку, навчання та виховання дітей. Заняття було провідною, але не єдиною формою навчання дітей. На заняття було винесено лише основний зміст програми, що продовжили в цільових прогулянках, спостереженнях, іграх, пошуково-дослідницькій діяльності. У роботі з дітьми було використано як традиційні, так і нетрадиційні підходи; цікаво проходили заняття у формі змагань, подорожей, музичних розваг. Педагоги ЗДО використовували у своїй роботі з дітьми різноманітні виховні технології, психотехнології, різноманітні ігрові технології, проективні діагностики.
Висновки
Вся діяльність носила науково-методичний і пізнавальний характер, що сприяло підвищенню професійної компетентності педагогів, покращанню якості володіння різноманітними методами роботи.
Аналіз оцінювання виконання річних завдань 2023/2024 н. р. показав, що пріоритетними завданнями для вдосконалення роботи методичної служби на наступний період розвитку є:
- впровадження соціально значущих освітніх послуг, авторських педагогічних технологій та проектів в освітньо-виховний процесі;
- створення умов для досягнення стійкої мотивації педагогів на зростання професійної майстерності;
- розвиток творчого потенціалу, професійної компетентності, здатності до самостійної побудови своєї кар’єри, вивільнення прихованих резервів професійного зростання через різні форми професійної освіти і самоосвіти.
Завдання для вдосконалення системи управління ЗДО на наступний етап розвитку:
- забезпечення мотиваційного управління на основі режиму співпраці управління;
- посилення зв’язків між усіма ланками управління;
- поповнення банку інформації, на основі якого можна чітко аналізувати та коректувати освітню ситуацію в дошкільному закладі;
- передача частини відповідальності за результати своєї діяльності самим учасникам освітнього процесу.
Проведення цих заходів допоможе колективу на належному рівні вирішити головні завдання річного плану роботи. Під час підготовки та проведення заходів виникали певні труднощі:
- оформлення деяких матеріалів не відповідало встановленим нормам.
Основними проблемами методичної роботи з кадрами є:
Недостатній рівень опанування сучасного програмно-методичного забезпечення.
Блок 3. Результати моніторингу якості освіти
3.1. Сформованість компетенцій у дітей різновікової групи
Згідно Наказу МОН від 16.01.2020 р. №54 «Про затвердження порядку проведення якості освіти» та листа МОН від 16.03.2021 р. № 1/9-148 «Щодо методичних рекомендацій до оновленого базового компонента дошкільної освіти» та метою належного виконання вимог Базового компоненту дошкільної освіти України та освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» педагогічним колективом систематично проводилася робота щодо впровадження у практику компетентнісної парадигми, головною метою якої є створення сприятливих умов для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку в неї ціннісного ставлення до світу.
Всі педагогічні працівники ознайомились з Шкалою оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти ЕСЕРС -3, Новою редакцією Базового компонента.
Результати моніторингу якості освіти
станом на вересень 2023/24 навчального року
У період з 01.09.2023 р. по 16.09.2024 р. у ЗДО всі педагоги, залучені до освітнього процесу, проводили вхідний моніторинг рівня досягнень та засвоєння програмних вимог станом на початок 2023/2024 навчального року.
Для проведення дослідження використовувався методичний посібник Н. Шаповал В. Левченко Г. Остапюк «Моніторинг дітей дошкільного віку» /3-те видання. К.: Мандрівець, 2021р.
Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками педагоги оцінювали досягнення дітей за показниками (критеріями, моделями) всіх семи освітніх ліній: «Гра дитини», «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини».
Для кожної вікової підгрупи ці критерії індивідуальні, добирають їх з усіх розділів освітньої програми, узгоджуючи з освітніми лініями Базового компонента дошкільної освіти. Таблиці оцінювання скомпоновані відповідно до віку дитини (молодший вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік). Для стимулювання розвитку дітей і своєчасного виявлення та усунення недоліків в освітньому процесі моніторинг рівня досягнень здійснюється двічі на рік (вересень, травень).
Під час комплексного оцінювання педагоги враховували три основні принципи: створення умов для розкриття певних знань, максимальна реалізація навичок дитини, спрямованість на підвищення результативності освітнього процесу. Також фахівці дотримувались певного алгоритму:
- використання діагностичного інструментарію;
- використання методів і прийомів (методика обстеження), які допомагають виявити фактичний різнобічний рівень розвитку дитини;
- за результатами освітньої роботи – визначення рівня засвоєння знань (високий, достатній, середній, низький).
Для здійснення моніторингу педагоги проводили: спостереження за дітьми (безпосередні, опосередковані), міні-заняття, дидактичні ігри та вправи, розвивальні ігри, бесіди. Також використовували доручення, як один із видів природного експерименту, вивчали продукти праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості).
Отримані результати дали педагогам змогу визначити, які з пройдених тем діти виявили низький рівень досягнень, а тому важливим буде впродовж 2024/2025 навчального року посилення роботи з відповідної теми, перегляд запланованих форм роботи, тем, тощо.
Отже, в результаті проведеної роботи на початок навчального року маємо такі якісні показники моніторингу рівня досягнень вихованців (за зведеною таблицею):
Таблиця 1
Порівняльні якісні показники засвоєння програмних вимог
Базового компоненту дошкільної освіти за 2023/2024 н. р.
№ з/п |
Освітні лінії |
Показник на вересень 2023 р. у % |
1 |
Освітня лінія «Особистість дитини» |
84 |
2 |
Освітня лінія «Дитина в соціумі» |
84 |
3 |
Освітня лінія «Дитина в природному довкіллі» |
88 |
4 |
Освітня лінія «Дитина у світі мистецтва» |
84 |
5 |
Освітня лінія «Гра дитини» |
88 |
6 |
Освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» |
89 |
7 |
Освітня лінія «Мовлення дитини» |
72 |
Впродовж поточного навчального року педагоги запланували проведення освітньої роботи, яка буде спрямована на покращення показника рівня формування компетенцій дітей.
Для покращення ефективності показників рівня досягнень дітей дошкільного віку педагоги працювали впродовж поточного навчального року спільно з батьками, залучаючи їх до освітнього процесу під час різних режимних моментів.
Таким чином, під час подальших комплексних оцінювань педагоги будуть створювати умови для всебічного формування компетентностей згідно віку
Результати моніторингу якості освіти
станом на травень 2023/2024 навчального року
У період з 08.05.2024 р. по 19.05.2024 р. в ЗДО всі педагоги, залучені до освітнього процесу, проводили підсумковий моніторинг рівня досягнень та засвоєння програмних вимог станом на кінець 2023/2024 навчального року.
Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу згідно державного стандарту, що представляє взаємозв’язок між цінностями дошкільної освіти, напрямами освіти (змістом), процесом формування досвіду дитини в різних видах діяльності, що забезпечує освітній результат — компетентність дитини старшого дошкільного віку.
Педагоги дистанційно оцінювали досягнення за ключовими для дошкільної освіти компетентностями дитини (рухова і здоров’язбережувальна, особистісна, предметно-практична та технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична та дослідницька, природничо-екологічна та навички, орієнтовані на сталий розвиток, ігрова, соціально-громадянська, мовленнєва, художньо-мовленнєва, мистецько-творча (художньо-продуктивна, музична, театралізована) та інші мають продовження в освітньому процесі початкової школи та протягом життя.
Компетентності, що сформовані у дитини в різних видах діяльності за освітніми напрямами: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва» створюють базу для збагачення та поглиблення змісту освіти на наступних рівнях освіти у початковій та середній школі. Для кожної вікової підгрупи ці критерії індивідуальні, добирають їх з усіх розділів освітньої програми, узгоджуючи з освітніми напрямами нової редакції Базового компонента дошкільної освіти (2021 р). Таблиці оцінювання скомпоновані відповідно до віку дитини (молодший дошкільний вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік).
Отже, в цілому по ЗДО маємо наступні показники моніторингу рівня освітніх досягнень вихованців.
Таблиця 2
Порівняльні якісні показники засвоєння програмних вимог
Базового компоненту дошкільної освіти за 2023/2024 н. р.
№ з/п |
Освітні лінії |
Показник на вересень 2023р у % |
Показник на травень 2024р у % |
Динаміка зміни +/- |
1 |
Освітній напрям «Особистість дитини» |
84 |
95 |
+11 |
2 |
Освітній напрям «Дитина в соціумі» |
84 |
91 |
+7 |
3 |
Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі» |
88 |
92 |
+4 |
4 |
Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва» |
84 |
89 |
+4 |
5 |
Освітній напрям «Гра дитини» |
88 |
94 |
+6 |
6 |
Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» |
89 |
93 |
+4 |
7 |
Освітній напрям «Мовлення дитини» |
72 |
80 |
+8 |
Висновки
Протягом наступного навчального року педагогам потрібно провести освітню роботу, яка буде спрямована на формування ключових компетентностей дітей.
Особливої уваги потрібно надати корекційно-відновлювальній роботі у групах, де діти мають особливості мовленнєвого розвитку, необхідно продовжувати роботу над формуванням компетентностей освітньої лінії «Мовлення дитини» (фонетичної, елементів грамоти, лексичної, граматичної, діалогічної, монологічної, мовленнєвої та комунікативної) у межах виконання річних задач закладу освіти.
Для покращення ефективності показників рівня досягнень дітей дошкільного віку педагогам слід працювати впродовж поточного навчального року спільно з батьками, як учасниками освітнього процесу, залучаючи їх до освітнього процесу під час різних режимних моментів з дотриманням умов воєнного стану.
3.2. Готовність випускників до шкільного життя
Ураховуючи вимоги Базового компонента дошкільної освіти та чинної програми розвитку дитини дошкільного віку «Дитина» у старшій підгрупі проводили спостереження за рівнем компетентності в різних сферах життєдіяльності.
Діагностика готовності випускників до шкільного життя в закладі проводилась завдяки Кваліметричній моделі. 16.09.2023 р. було проведено перше обстеження, а друге 19.05.2024 р.
Обстеження стану готовності дітей до шкільного навчання показало, що у дітей - випускників на достатньому рівні розвинуті психічні процеси, потенційні можливості щодо розвитку пізнавальних процесів.
Наші вихованці мають достатній і середній рівень саморегуляції та самостійності, вміють слухати і виконувати вказівки дорослого, контролювати себе, оцінювати свої відповіді та відповіді однолітків.
Випускники нашого закладу мають необхідну як загальну (фізичну, інтелектуальну, особистісно-вольову), так і спеціальну готовність (включаючи засвоєння предметних знань, умінь, навичок), підготовку до навчання в школі.
Аналіз вивчення стану роботи зі старшими дошкільниками дає можливість робити висновки, що велику увагу вихователі приділяли не лише формуванню спеціальних умінь, а й створювали для дітей умови по формуванню здатності емоційно реагувати на навколишній світ, міркувати, планувати власну діяльність, доводити розпочату справу до кінця, що в свою чергу є найважливішими чинниками у формуванні успішної навчальної діяльності.
Освітньо-виховна робота з дітьми 6-го року життя будувалася на основі особистісно орієнтованого підходу до дошкільників, що забезпечило розвиток та саморозвиток дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, здібностей, нахилів, інтересів, ціннісних орієнтирів та суб’єктивного досвіду, можливість реалізувати своє «Я».
Інтелектуальна готовність дитини до школи визначалась у трьох напрямках: загальна обізнаність із зовнішнім світом; рівень розвитку пізнавальної діяльності (увага, пам'ять, мислення, мовлення); володіння деякими навчальними навичками (здійснення звукового аналізу слова, володіння поняттями звук, буква, слово, речення, лічба, підготовленість руки до письма). Старші дошкільники знають і вміють розповідати про себе, свою родину, країну, своє місто, свій дитячий садок. Мають високий рівень знань про навколишній світ і природу.
Діти-випускники мають добрі потенційні можливості в галузі розвитку пізнавальних процесів, сформовані навички навчальної діяльності. Більшість вихованців мають достатній рівень саморегуляції і самостійності, уміють слухати і виконувати вказівки дорослого, контролювати себе, оцінювати свої відповіді й відповіді однолітків.
Головним є те, що дошкільний заклад прагне бути тим місцем, де діти завжди можуть фізично розвиватись, зміцнювати здоров’я, реалізувати свої здібності, товаришувати, весело і щасливо жити.
Ще один бік психічного розвитку, що визначає готовність дитини до шкільного навчання, - це розвиток мови - володіння вмінням зв'язано, послідовно, зрозуміло для оточуючих описати предмет, картинку, подію, передати хід своїх думок, пояснити те чи інше явище, правило.
Важливий бік психологічної готовності до школи - достатній рівень вольового розвитку дитини. У кожної дитини цей рівень виявляється по- різному, але типовою рисою, яка відрізняє дітей шести-семи років, є підпорядкування мотивів, яке дає дитині можливість керувати своєю поведінкою і яке необхідне для того, щоб відразу ж, прийшовши до школи, включитися до спільної діяльності, прийняти систему вимог, які ставляться школою і вчителем.
Особливе місце в психологічній готовності дитини до школи займає оволодіння спеціальними знаннями і навичками, які традиційно відносяться до власне шкільних - грамотою, лічбою, розв'язанням математичних задач. Оволодіння грамотою і елементами математики в дошкільному віці може впливати на успішність шкільного навчання. Позитивне значення має утворення у дітей загальних уявлень про звукову сторону мови та її відмінність від змістової сторони, про кількісні відношення речей та їх відмінність від предметного значення цих речей. Допоможе дитині вчитися у школі і засвоєне поняття числа, деяких інших початкових математичних понять.
Вся освітня робота проводиться педагогами на засвоєння знань дітьми відповідно вимог Базового компонента дошкільної освіти, програми «Дитина», методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку та інших нормативних документів в галузі дошкільної освіти. Високий рівень організації роботи педагогів сприяє засвоєнню дітьми програмового матеріалу, формує готовність дітей до систематичного навчання та шкільного життя.
Освітній процес із старшими дошкільниками забезпечували педагоги: Шапран Ю. Л.,Грицай Л. В., які добре володіють змістом Базового компоненту дошкільної освіти здійснюють перспективно- календарне планування за режимними моментами.
Успішність забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям дітей.
При підготовці дітей до навчання в школі забезпечується єдність виховання та навчання, реалізуються вікові можливості дітей через різні види діяльності - гру, спілкування, малювання, конструювання, музичну діяльність, що надають дошкільникам всі умови для кращої самореалізації.
Велика увага приділялася мовленнєвому розвитку дітей: під час організованих занять їх навчали основам грамоти, готували руку до письма через графічні завдання. Така планомірна і систематична робота зі старшими дошкільнятами дала позитивну динаміку у їх підготовці до майбутнього навчання в школі.
Таким чином, у ЗДО створені всі умови для всебічного розвитку дошкільнят.
Блок 4. Забезпечення матеріально-технічних
та навчально-методичних умов
4.1.Забезпечення матеріально-технічних умов
Взимку 2023 року у закладі облаштовано кабінет практичного психолога.
За 2023-2024 навчальний рік в закладі дошкільної освіти за допомогою бюджетних коштів та спонсорської допомоги була зміцнена матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти.
Матеріальна та матеріально - навчальна база в дошкільному закладі задовільна.
Природне та штучне освітлення відповідає санітарно-гігієнічним нормам.
Водопостачання проточною холодною водою здійснюється централізовано, подача гарячої води здійснюється через водонагрівачі. Харчоблок 100% укомплектований та забезпечений технологічним та холодильним обладнанням.
Створено умови для прання дитячої білизни.
Протягом року силами працівників закладу проведено роботу з облаштування спортивного майданчика на території закладу:
- восени 2023 року зі спортивного майданчика перенесено дерев’яні споруди та видалено старі та небезпечні металеві конструкції;
- у березні 2024 року було проведено попереднє вирівнювання ділянки спортивного майданчика, видалено бетонні плити з ґрунту, зачищено територію від каміння та цегли;
- також у березні 2024 року проведено оранку спортивного майданчика;
- у квітні 2024 року з території закладу, спортивного та ігрових майданчиків було видалено коріння зрізаних дерев
- у квітні 2024 року проведено культивацію та фрезування землі на спортивному майданчику, а також майданчик засіяно газонною травою;
- у травні 2023 року організовано полив газонної трави.
Здійснено благоустрій території закладу дошкільної освіти:
- відремонтовано спортивні та ігрові споруди на дитячих майданчиках,
- змайстровано нові дерев’яні столики та лавки на спортивному та дитячих майданчиках;
- замінено дерев’яні дошки у дитячому павільйоні;
- повністю проведено кронування усіх дерев на території закладу, а також видалено найбільш небезпечні дерева;
- восени 2023 року на території закладу було висаджено 10 саджанців молодої ялини;
- у травні 2024 року було висаджено 30 саджанців петунії та 10 саджанців юки;
- педагогами закладу разом із вихованцями було облаштовано та засаджено овочевий город;
- за підтримки батьків на ігровому майданчику різновікової групи пофарбовані ігрові конструкції;
- пофарбовано спортивні споруди на території закладу.
Проведено ремонтні роботи та генеральне прибирання усіх групових кімнат та службових приміщень закладу. Відремонтовано санвузол у приміщенні ЗДО. Проведено ремонтні роботи в роздягальні та облаштовано фотовиставку. Проведено частковий ремонт даху харчоблоку.
Опалення ЗДО автономне.
За бюджетні кошти селищної ради придбано фарбу для ремонту приміщення на суму -11106,96 грн.:
Велика увага приділялась розвитку, оновленню та збагаченню предметно-розвиваючого середовища. В групі були створені осередки діяльності відповідно до вікових особливостей дітей та санітарно-гігієнічних вимог:
ü осередок для занять мистецькою діяльністю;
ü осередок для гри з будівельним матеріалом;
ü осередок для сюжетно-рольової гри та драматизації;
ü осередок науки та дослідно-природничої діяльності;
ü осередок математики;
ü осередок читання;
ü осередок для усамітнення;
ü був оновлений куточок з народознавства.
Належна увага була приділена упорядкуванню та створенню безпечних умов ігрового майданчика. Ігровий майданчик обладнаний пісочницею, лавочками для відпочинку.
Заклад забезпечується миючими та дезинфікуючими засобами, паперовими рушниками.
4.2. Забезпечення навчально-методичних умов
ЗДО «Малятко» має:
- 2 шт. комп’ютерів,
- 2 шт. МФП;
- 1 шт. телевізора (в групі)
Зібрані матеріали в методичному куточку, систематизовані за розділами програми, розташовані для зручного використання. Окремими розділами виділено нормативні, інструктивно-методичні матеріали МОН.
Для реалізації одної з основних функцій роботи методичного куточка – забезпечення комплексного творчого процесу .
Блок 5. Забезпечення медико-соціальних
та психолого-педагогічних умов
5.1. Забезпечення медико-соціальних умов
На достатньому рівні ведеться медичне обслуговування, яке здійснює сестра медична – Субота С. А. Головним завданням є дотримання санітарно-гігієнічного режиму в приміщенні і на території, проведення оздоровчо - профілактичної роботи кожного дня та організації харчування.
Планомірно проводяться антропометричні виміри дітей різновікової групи - 1 раз у квартал всі виміри записані у антропометричному журналі та оформлені листки здоров'я дітей.
Проводиться огляд дітей на педикульоз один раз на 10 днів із записом до журналу. Систематично проводиться моніторинг захворюваності дітей в ЗДО. В плановому порядку за епідеміологічними показниками санітарний стан ЗДО контролюється Держпродспоживслужбою.
Під контролем адміністрації залишається і медичне обслуговування педагогічних працівників і обслуговуючого персоналу. Двічі на рік працівники проходять поглиблений медичний огляд, проводиться обстеження в баклабораторії.
Також у ЗДО проводиться санітарно-просвітницька робота по впровадженню ХАСП, зокрема проведені бесіди з вихователями з тем: «ГРВІ і його профілактика», «Профілактика травматизму у дітей», «Профілактика Вітряної віспи», «Профілактика Скарлатини», «Значення вітамінів в житті дитини» «Санітарно - гігієнічний режим у ЗДО», «Педикульоз та його профілактика», «Профілактика гострих кишкових інфекцій», «Раціональне харчування дітей для їх росту та розвитку».
З помічником вихователя ЗДО проведено бесіди з тем: «Правила миття столового посуду», «Профілактика гострих кишкових інфекцій і харчових отруєнь», «Дотримання санітарно-гігієнічного режиму в ЗДО», «Правила миття іграшок».
З батьками проведено просвітницьку роботу з тем: «Профілактика ГРВІ», «Профілактика інфекційних захворювань», «Профілактика гострих кишкових інфекцій», «Адаптаційний період дітей в ЗДО». Також виготовлені санбюлетні на теми: «Ротовірусна інфекція та її профілактика», «Профілактика скарлатини у дітей», «Обережно грип», «Педикульоз та його профілактика».
5.1.1. Аналіз відвідування за 2023/2024 н. р.
Достатня увага приділялась організації роботи щодо зміцнення здоров’я дітей і їх медичного супроводу. Були на постійному контролі виконання режиму дня, адаптивного графіка прогулянок, санітарного стану, проведення дезінфекції, дотримання соціальної дистанції. Систематично аналізували відвідування дітей, причини відсутності дітей. В основному діти були відсутніми в дитсадку в оздоровчий період, під час відпусток батьків, хвороби, під час поширення грипу та під час воєнного стану. Значна частина дітей не відвідувала заклад, остерігаючись довготривалих тривог.
В закладі проводиться оздоровлення та загартування дітей, збалансоване харчування забезпечене овочами та фруктами, ранкова гімнастика, прогулянки на свіжому повітрі, провітрювання кімнат. Встановили адаптивний графік видачі їжі в групу, адаптивний графік прогулянок. Працівники та діти в закладі приймалися лише після термометрії та обробки рук дезінфекторами. Батьки в заклад не допускалися. Були заборонені м’які іграшки, тканинні рушники, ворсисті килими. Працівники дотримувались графіків дезінфекції.
Одним із пріоритетних напрямків керівника є забезпечення соціального захисту, збереження та зміцнення здоров’я дітей і працівників закладу. З метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров’я соціальний захист, всебічний розвиток, запобігання травматизму, забезпечення здорових і безпечних умов перебування їх у ЗДО спостерігалося суворе дотримання вимог зазначених вище нормативно-правових актів, а також виконання інструкції з охорони праці, інструкції про заходи пожежної безпеки, посадові обов’язки щодо запобігання дитячому травматизму, збереження життя і здоров’я дітей.
5.1.2. Аналіз травматизму
Усі працівники дбають про особисту безпеку і здоров’я та про безпеку і здоров’я дітей в освітньому процесі у приміщенні та на території закладу, забезпечують належні, безпечні і здорові умови для всебічного розвитку, запобігання нещасним випадкам та захворюванням дошкільників.
У закладі освіти створено систему профілактичної роботи щодо попередження дитячого травматизму. Адміністрація закладу освіти здійснює постійний дієвий контроль за виконанням нормативних документів з попередження дитячого травматизму, збереження життя і здоров’я вихованців.
У 2023 -2024 н. р. – не зафіксовано випадків травматизму. З педагогами проведені інструктажі та роз’яснювальна робота щодо недопущення подібних випадків.
5.1.3. Аналіз безпеки життєдіяльності
Також велику увагу приділяли безпеці життєдіяльності та охороні праці. Один раз на квартал проводились виробничі наради та інструктажі по техніці безпеки. Наказом по ЗДО «Малятко» створена комісія по охороні праці. Ввели нові персоніфіковані посадові інструкції та інструкції по охороні праці. Всі працівники заповнили нову форму особової картки В вересні та травні провели тижні безпеки та дні Ц.О. з відпрацюванням дій на випадок виникнення надзвичайної ситуації. Всі працівники пройшли навчання та перевірку знань по охороні праці та наданню першої медичної допомоги.
Заклад систематично перевірявся щодо вимог законодавства у сфері пожежної безпеки. Провели обстеження павільйона на груповій площадці.
Вихователь в щоденній роботі ознайомлюють дітей з правилами дорожнього руху, пожежної безпеки, правилами поводження біля водойм, правилами поводження з незнайомими предметами та незнайомими людьми.
5.1.4. Аналіз з охорони праці
У ЗДО сплановані та проводяться заходи з питань охорони життя і здоров’я дітей та запобігання усім видам дитячого травматизму. В методичному кабінеті підібраний відповідний матеріал для роботи з дітьми, батьками, педагогами. Питання охорони життя та здоров’я дітей систематично заслуховувалися на педагогічних заходах, нарадах, проводився індивідуальний інструктаж, бесіди, консультації. В дошкільному закладі оформлені куточки та стенди з даної тематики в центральному коридорі закладу.
5.1.5. Аналіз організації харчування
Впродовж навчального року продовжували впровадження в закладі системи НАССР. Ідентифікували можливі причини небезпечності продуктів, встановили можливість їх усунення. Розробили відповідні заходи та провели навчання персоналу.
Відповідно до Постанови КМУ від 24.03 2021 р. № 305 затверджені нові норми харчування у закладах освіти, яких передбачене обмежене вживання солі, цукру, хліба, рослинних та тваринних жирів та збільшена кількість і різноманітність свіжих овочів та фруктів, розширився асортимент молочно - кислих продуктів, м’ясної продукції. Було підготовлено 4 тижневе сезонне меню, розроблено нову картотеку страв, підготовлено замовлення продуктів на нове 4 тижневе меню. Провели апробацію страв за Клопотенком.
З 1 вересня 2023 р. харчування дошкільням здійснювалося за чотиритижневим сезонним меню, яке відповідає Примірному чотиритижневому меню, затвердженому наказом МОЗ від 05.11.2021 р. № 2441. Воно є максимально збалансованим і раціональним. Значно розширився асортимент страв, часто вони були зовсім новими з цікавими назвами і особливими смаковими якостями. Полюбилися малечі: фішболи, нагетси, гратен та інші.
Відповідно до впровадження у закладі постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (HACCP) (Наказ від 23.11.2021 р. № 125-О «Про впровадження системи аналізу небезпечних чинників та критичних точок контролю (НАССР)» харчоблок Берестівського ЗДО «Малятко» було забезпечено необхідним посудом, дошками і наборами ножів для сирої та готової продукції, встановлено додаткові полиці.
У закладі встановлено доцільний режим харчування, наявні меню-вивіски (про денне меню) об’єму страв для дітей дошкільного віку, графіки видачі їжі, добові проби, призначені відповідальні особи за організацію харчування, ведеться контроль за дотриманням правил організації харчування з боку медперсоналу та адміністрації.
Харчоблок дошкільного закладу укомплектовано кваліфікованими кадрами відповідно до штатного розкладу. Санітарно-гігієнічний стан харчоблоку задовільний, система холодного та гарячого водопостачання, стан технологічного обладнання знаходяться у робочому стані.
Відповідно до режиму роботи закладу дошкільної освіти організоване двохразове харчування дітей. Різновікова група забезпечена питною водою.
Забезпечено чіткий вхідний контроль за якістю продуктів харчування та продовольчої сировини, які надходять в закладу дошкільної освіти. Випадків завозу продуктів без супровідних документів, що підтверджують їх походження, безпечність і якість, не допускалось. На підставі затвердженого примірного чотиритижневого меню, щодня медичною сестрою спільно з кухарем та комірником складались меню-розклади на наступний день. При цьому працівники користувались картотекою страв, затвердженою керівником.
Протягом 2023- 2024 н. року негативних відгуків від батьків про організацію харчування не зареєстровано. Відповідно до розподілу обов'язків та нормативних документів документацію з організації харчування ведуть сестра медична, комірник, кухар. Уся документація з організації харчування відповідає вимогам інструкції, порушень щодо її ведення протягом року не зафіксовано.
З метою попередження кишково-шлункових захворювань та харчових отруєнь, серед дітей закладу, здійснювали суворий контроль за умовами зберігання, дотриманням термінів реалізації продуктів харчування і технологією приготування їжі. Щоденно проводили зняття проб їжі, виставляли добові проби.
Сестра медична Субота С, А., своєчасно вела всю необхідну документацію. Для правильної організації раціонального харчування дітей на основі перспективного меню та з урахуванням наявності продуктів харчування та продовольчої сировини складали щоденне меню. Меню складали згідно з картотекою страв.
Варто відмітити, що з метою забезпечення соціально-правових гарантій дітей пільгових категорій, організовується пільгове та безкоштовне харчування вихованців:
- багатодітні сім’ї, 1 д .;
- з малозабезпечених сімей, 1 д .;
- діти з сімей, батьки яких беруть участь у війні за визволення України – 5 д .;
- діти з сімей, батьки яких брали участь АТО/ООС – 1 д. ;
- діти-переселенці – 4 д ..
На основі накопичувальної відомості обліку витрат продуктів на одну дитину проводили аналіз та корекцію виконання натуральних норм харчування. Аналіз показав, що за 2023- 2024 н. рік середнє виконання щоденних норм продуктів харчування становить 81 %, що на 3 % більше ніж 78%, за 2022 -2023 н.р., зокрема:
- М’ясо, м’ясопродукти – 83%
- Риба – 78%
- Масло вершкове – 75%
- Олія – 80%
- Молоко – 80%
- Сир кисломолочний – 0%
- Сир твердий – 100%
- Яйця – 100%
- Крупи, бобові, макарони – 78%
- Цукор – 75%
- Соки – 100%
- Сухофрукти – 85%
- Картопля – 100%
- Овочі різні – 85%
- Хліб – 100%
Вартість харчування на 1 дитину (віком 3-4 роки) у 2023- 2024 н.р. році становило: 47 грн 01 коп.;
на 1 дитину ( віком 4-6 роки) у 2023- 2024 н.р. році становило: 58 грн 27 коп.
Аналіз стану харчування показав, що вихователі дотримувались вимог програми щодо виховання культурно-гігієнічних навичок, помічник вихователя виконував санітарні норми організації харчування в групі, порушень технології приготування їжі, правил зберігання продуктів не було, забезпечено постійний вхідний контроль якості продуктів.
5.2 Забезпечення психолого-педагогічних умов
Директор Фесенко Надія Іванівна багато уваги приділяє стану соціально – психологічного мікроклімату в колективі, всіляко сприяє його покращенню. Мікроклімат у колективі можна визначити задовільним. Педагоги почуваються комфортно, відносини з керівництвом та колегами стабільні, доброзичливі.
В закладі працює практичний психолог.
Блок 6. Взаємодія з батьками із закладами загальної середньої освіти та іншими установами
6.1. Взаємодія з батьками
Згідно листа МОН від 12.12.2019 р. № 1/9-766 «Щодо комунікації з дітьми дошкільного віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками» діти з цих родин були першочергово забезпечені місцями та надана пільга у вигляді 100% безкоштовного харчування.
Охоплення дітей від 1 до 6-7 років дошкільною освітою в 2023/2024 н. р. становило 100% (всіх бажаючих забезпечили місцями в дитсадку).
Педагоги проводять активну роботу щодо залучення до навчання дітей в ЗДО, використовуючи для цього різні форми роботи. Проводиться просвітницька робота з батьками, діти яких не відвідують ЗДО щодо обов’язковості дошкільної освіти, ознайомлюють батьків з їх правами та обов’язками відповідно до вимог Закону України «Про дошкільну освіту». Під час відвідування сімей або прийому дітей до ЗДО, проводяться презентації закладу, Дні відкритих дверей. Це дозволяє не тільки зібрати необхідну для подальшої роботи, структуру розвитку дитини, але й забезпечує принцип полегшення адаптації дитини до нових умов перебування у ЗДО.
Основну ціль у роботі з батьками здобувачів освіти ми бачимо у створенні єдиного освітнього простору «Сім’я – дошкільний заклад». Для реалізації цієї цілі нами вирішувалися наступні завдання:
- встановлення партнерських відношень з сім’єю кожного вихованця;
- створення атмосфери загальних інтересів;
- пошук та розповсюдження ефективних форм роботи з сім’єю;
- ріст соціальної компетентності ЗДО.
Для взаємодії з батьками використовували наступні форми взаємодії:
Колективні:
Згідно річного плану ЗДО були проведені батьківські збори. На батьківських зборах розглядалися питання щодо розвитку, навчання, виховання дітей відповідно до вимог освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина», питання щодо створення належних умов перебування дітей у ЗДО, організація освітнього процесу під час воєнного стану та безпека життєдіяльності дітей.
Групові:
1.Анкетування батьків;
2. Тренінги для батьків;
3.Консультативний центр.
Індивідуальні:
1. Консультації.
2. Бесіди.
Також використовуються наочно-інформаційні матеріали:
- працюють інтернет сторінка та загальнодоступна група Facebook нашого закладу;
- батьківський куточок, інформаційні стенди для батьків, запрошення, оголошення, вітання;
- тематичні виставки («Обережно-вогонь», «Правила дорожнього руху» та ін.).
Щомісячно проводилися консультації з актуальних проблем розвитку, виховання та навчання дошкільників.
Для батьків та громадськості систематично вихователем Шапран Ю.Л. заповнювався сайт ЗДО в якому висвітлювали новини закладу. .
З метою вивчення рейтингу роботи дошкільного закладу протягом 2023/2024 навчального року, як і в інші роки, проводилося вивчення ставлення батьків до роботи ЗДО, до різних напрямків педагогічної діяльності колективу та інших думок щодо розвитку дітей. Анкетування батьків свідчить про такі результати роботи дошкільного закладу з сім’ями вихованців: 85 % батьків вихованців відзначають, що діти із задоволенням відвідують дитячий садок, додому повертаються в гарному настрої, 77 % батьків задоволені педагогами, які працюють з дітьми, їхньою роботою і ставленням до дітей; 85 % членів сімей вихованців з інтересом спілкуються з педагогами; 82 % батьків оцінюють позитивно умови, які створені для виховання і навчання дітей; високий рівень задоволеності роботою дошкільного закладу і його педагогічним колективом мають 70 % опитаних батьків, середній рівень - 30 %.
Проблемами, які потребують вирішення в роботі з батьками, виступають:
1. Формування позитивно-емоційного ставлення до закладу.
2. Індивідуальний підхід до роботи із сім’ями вихованців дошкільного закладу відповідно до вимог освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
3. Урахування вікових особливостей характеру батьків.
Перспективними напрямами роботи дошкільного закладу із сім'єю на наступний період є:
- налагодження комунікації між педагогами учасниками освітнього процесу та батьками за допомогою новітніх технологій;
- проведення родинних свят, батьківських зборів;
- робота «Школи молодих батьків»;
- індивідуальне консультування батьків з метою вирішення конфліктів і проблем розвитку дітей;
- розширення розвивального середовища відповідно до вимог освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
6.2. Співпраця із закладами загальної середньої освіти, та іншими установами та організаціями
Однією із головних задач колективу було забезпечити наступність у роботі ЗДО і ліцею, як двосторонній процес. Колектив нашого дошкільного закладу свій процес спрямував на збереження самоцінності дошкільного дитинства і формування особистісних якостей дитини, які служать основою успішності шкільного навчання. З колективом Берестівського ліцею на зборах обговорювалися питання щодо здійснення їхньої роботи, опираючись на досягнення дитини-дошкільника і організації педагогічної практики, розвиваючи накопичений потенціал дитини, тому що тільки так можна реалізувати наступність у розвитку дитини і у навчанні як системі.
Протягом 2023/2024 навчального року з метою підвищення рівня мотиваційної готовності дитини до школи педагоги використовували в роботі:
- читання літературних творів про школу;
- проведення бесід з майбутніми першокласниками;
- знайомство дітей з правилами поведінки учнів.
З метою підвищення якості організації перспективності у роботі школи і дошкільного закладу проводили сумісні заходи :
- вихователь і вчитель початкових класів знайомилися з програмами дошкільного закладу та школи;
- вчитель брала участь у батьківських зборах з питань підготовки дитини до навчання у школі.
Вважаємо, що для підвищення рівня здійснення наступності ЗДО і школи необхідно переглянути і розробити сучасну систему наступності, організувати координаційну раду з наступності, провести психологічні і комунікативні тренінги для вихователів і вчителів, організувати ігрові тренінги і практикуми для батьків дітей перед шкільного віку.
Цього навчального року співпраця з фахівцями ДСНС була тісно реалізована через впровадження воєнного стану.
Висновок׃ в цілому роботу закладу дошкільної освіти можна оцінити як задовільну. Навчально-виховна робота проведена на належному методичному рівні.